Biografi

"Jag har varit med sedan kassettens tidsålder"

NU (Våren 2018)

I detta nu skapar John Bark musik var han än lägger sin militärkeps. Sina alster förlöser han i sin studio.  Han ser inga begränsningar. Snart finns därför en slutgiltig version av nästa reggae-album ”Bröd och Skådespel” ute. Med det tar John klivet ut mot en bredare publik. Ämnen som politik och andlighet är viktiga liksom kärlek i olika former, strävan mot kärlek behövs enligt John för att skapa en mer fullkomlig värld. Vägen dit är lång, men optimisten John Bark är övertygad att det går. Främst med musiken till hjälp. Den når rik som fattig, gammal som ung och sänder ut en känsla av hopp. Ett hopp som behövs för en planet som alltmer snurrar runt konsumtionshjulets axel. I singeln ”Skrotskatt” sjunger John om just behovet av att återanvända och sluta köpa nytt hela tiden. Han visar med sitt rutinerade artisteri att det finns något annat att välja om man vill lyssna. Johns låtar genomsyras överlag av starka refränger och texter med konkreta budskap. I exempelvis ”Upp” sjunger han om att det bara finns en enda väg att gå när man är inträngd i ett hörn. En låt som ger kraft när det behövs som mest. Efter flera decennier av musicerande och komponerande behärskar John Bark idag ett tiotal instrument, alltifrån piano och elgitarr till dragspel och sång. Med en ljudteknikerutbildning i ryggen har han producerat artister från vitt skilda genrer som rock, reggae och visa. Men även sig själv. Hittills har det blivit en stor mängd egna utgivningar, främst fri musik i lokala underground sammanhang.

 

John Bark är förutom musiker också studioman.

Det var när Örebros första reggaeband Bush Doctors där John var en drivande kraft, gick i graven 1998 som StudJohn blev verklighet. Där påbörjades arbetet med produktioner och inspelningar. Efter några år flyttade verksamheten och då gick även musikskapandet in i en annan fas. Skillnaden mellan en källarliknande lokal på norr i Örebro och friheten på Holmens industriområde var stor. I stället för inspelningar ägnade sig John Bark och de övriga musikerna åt så kallade jam-sessions. Formen för musiken skapades i samma ögonblick som instrumenten togs upp. Perioden brukar benämnas som de vilda åren med upp till fyrtio personer i ett jam. Denna ofta okontrollerade kraft bidrog till att deltagarna blev bättre musiker. Här skapades en modern proggkultur med Reggaen i centrum. Vem som helst var välkommen, amatörer liksom mer namnkunniga artister.

Men något annat grodde under ytan. John hade större planer. Han drömde om ett hus på landet fullt av kreativitet och möjligheter, en fristad för konstnärer. Ett stenkast från Hällefors i den lilla orten Sikfors fann han till slut den heliga graalen som döpts till Musikfors av Mikael Ramel som bodde där tidigare. Under 2003 påbörjades renoveringen av ett tre våningar högt aktivitetshus. Ett arbete som tog flera år. När allt var färdigt låg studio och bar på första våningen. En trappa ledde sedan upp till danssal och dojo för kampsportsutövande. Högst upp fanns rum för meditation, andlig utveckling och chillout. Med Johns Barks egna ord:

- Det var ett bra ställe att lära sig musik. Långt bort från alla distraktioner slipade man på diamanten. Jag utvecklade Reggae fusion, nya taktarter inom reggaen med bl.a. sex fjärdedelar, i stället för fyra fjärdedelar som är det vanligaste.

 

Till skillnad från Studjohn var tiden i Musikfors mer strikt och strukturerad, här lärde sig John musikproduktion från grunden. Huset var ofta fullt av besökare. Hit kom, bodde och spelade artister in som uppträdde på show-case festivalen Live at heart. Folk jammade eller hängde och insöp den speciella atmosfären i Bergslagens skogar. I Musikfors spelade John Bark även in sitt första soloalbum ”Book of Love” 2006. Men även om händerna var fulla fanns suget att få jobba inne i Örebro igen. Året efter gick John därför med i One step. En lös konstellation av musiker med rötter i olika delar av världen. I replokalen byggdes en analog studio. Enligt sägnen fick studion sitt namn när kompgitarristen i One step kommenterade den med ett ord: Mirakel!

Arbetet med Mirakelstudion tog fart när John fick en rullbandspelare som stod och skräpade i replokalen. Ingen vet fortfarande vems bandare det en gång varit. Han satte upp den så alla kunde använda den och resten är historia.

- Hela studion är byggd på fallfrukt, alltså mikrofoner som ändå fanns där och diverse skrot och gåvor, enligt John Bark.

Resorna mellan orterna pågick ända fram till 2016 när perioden i Musikfors fick sitt avslut. Däremot finns både One step och Mirakelstudion kvar än idag. Och John är med och spelar när han får tid från sina andra projekt. Den inkluderande tanken från Studjohn om att alla får vara med, vare sig man är nybörjare eller proffs, lever kvar i ”Miraklet” som det kallas i folkmun.

 

FRAMÅT

Det borde vara slut här. En biografi beskriver hur någon levt och skapat fram till och med nu. Kanske i alla andra fall utom detta. John Barks rastlösa kreativitet innebär att han alltid ligger några steg före. Han är i framtiden, science fiction som John själv skulle säga. Därför finns redan nu färdiga låtar till en kommande temaskiva med arbetstiteln ”Change” från senaste resan till västkusten i USA. Låtar som ofta beskriver livet långt borta från de soldränkta stränderna. Och även här vibrerar den politiska medvetenheten. Denna gång levererad med humor och allvar i Dollar song.

- Det är en politiskt inkorrekt platta som jag skrev i Kalifornien om hur det är att vara illegal arbetare där med status som en bärplockare i Norden ungefär. Lite tankar och sånger därom, säger John Bark.

Som att detta inte vore nog har han även idéer om att sjunga in ett reggae-fusion album inspirerat av kärlek med ett storslaget sound.

Därför lämnar John avtryck som musiker och artist. Inga hinder existerar i hans begreppsvärld. Han bryter ny mark hela tiden. Eller som Barken själv får avsluta:

- Det gäller bara att gå framåt, annars dör själen.

Vesna Kitanovic